angående mitt anfall häromdan.

2008-09-29, 22:49:17 / Kategori: my words
Anita skrev och frågade om jag verkligen kan ha gallstensanfall eftersom att jaghar opererat bort min gallblåsa, jag är inte dummare än att jag googlar:

efter galloperationen, blir man säkert besvärsfri efter galloperationen?
Några 100%-iga garantier kan man inte ge. Ifall patienten har mycket besvär också efter operationen, finns det två orsaker: - diagnosen var felaktig . patienten hade visserligen gallsten, men symtomen berodde på någon annan sjukdom, som alltså finns kvar - t.ex. magsår. I alla fall, där symtombilden inte är helt typisk, är det nog skäl att utesluta andra sjukdomar med en gastroskopi före galloperationen.
En vanlig orsak till besvär i övre buken är en irriterad tjocktarm - och dessa besvär kvarstår naturligtis också efter galloperationen.
- patienten kan ha symtom, orsakade av de ändrade förhållandena i gallområdet efter operationen. Det att gallblåsan är borta, gör att gallflödet förändras, och en del av gallan går så att säga till spillo utan att delta i matsmältningen. För dessa besvär efter galloperation brukar man använda namnet "postcholecystectomisyndrom". Besvären är oftast inte speciellt svåra och kan lindras med lämplig medicinering.


För det första vill jag påpeka att jag inte hade nån medicin med mig (stolpiller med voltaren, jätte mysigt) så det var inte därför anfallet gick över. För det andra så åt jag ägg, vilket kan utlösa anfall om man har kvar sin blåsa. Så jag vet inte riktigt vad som hänt, om jag egentligen fick fel diagnos eller om jag fått sånt där postcholecystectomisyndrom. jag vet faktiskt inte. Men jag vet att det var gallann, för det var precis såna anfall jag fick i vintras när jag och mamma åkte på akuten. Igår blev jag inte lika arg som förut eftersom jag vet va det är för något. men det som oroar mig idag är att det gör ont i ryggen, rakt för där gallan satt. Antingen är det från just gallan eller så är det för jag sitter konstigt. konstigt nog är jag lugn, men besviken över att mins besvär inte försvann som jag trodde efter operationen.



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?