110214 - jag mår bra nu, tack.

2011-02-14, 21:46:54 / Kategori: my words
Efter ett par glas rödtjut tillsammans med min älskade i badet så mår jag lite bättre. Efter att ha pratat sommar, semester och härliga minnen så känns mitt dåliga humör ett minne blott. Härligt avslappnad hann jag bli och jag lovar mig själv att spendera mer tid på realaxen (har inte varit där en enda gång sen jag började på stepin, vilket var för två veckor sen för den delen..) och i badkaret här hemma. När jag får lön ska jag shoppa lite smått och gott till badrummet och dra en storstädning där inne. Lite skumbad och lukta gott ska köpas! Eller kanske till och med göras själv? Hittade ett "recept" på badbomber som jag måste testa.

Bikarbonat, finns att köpa i mataffären.
Citronsyra, hittar du på samma ställe
Doftolja (T ex sötmandelolja, druvkärnolja eller olivolja),  lite parfym.
Skål att blanda i
Plastburk med lock
Stor sked
Form för bomberna
Vaxpapper eller plastfolie
Extra: Torkade blomblad, karamellfärg


  1. Blanda 1/2 tsk doftolja med 1/2 tsk vatten i en skål.
  2. Tillsätt 1½ kkp bikarbonat och blanda.
  3. Tillsätt 3/4 kkp citronsyra. Rör om och knåda om till dess det inte finns några klumpar.
  4. Tag en handfull av massan och packa i en form. Var noga med att packa ordentligt. Alternativt kan du forma kulan med bara händerna. [Om badbomben vill spricka sönder kan du ta några stänk med vatten och blanda om massan igen.]
  5. Knacka försiktigt ur massan och lägga den på ett vaxat papper. [Lägg inte massan på trä eller vanligt papper! Oljan kommer då att sugas in i träet/papperet och massan kommer att innehålla för lite olja. Om massan vill klibba fast i formen kanske du har för mycket vatten.]
  6. Låt badbomben stå någon dag.
  7. Förvara sedan kulorna i en lufttät plastburk för att föhindra att de tar upp fukt från luften.
Hehe, mys-Åsa kommer smygandes fram efter lite vin! 




KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?