100702 - snåla inte!!

2010-07-02, 10:02:45 / Kategori: my words
Förra året skrev jag ett inlägg på metrobloggen som jag tror hette "gammal eller bara smart?" som handlade om solskydsfaktor (alla vet väl att det förkortas spf?!). Jag ställde mig frågan om och om igen - börjar jag bli gammal och rädd för att bränna mig? Jag menar, hudcancer drabbar inte mig. Men vet ni oxå att hudcancer är den cancersform som ökar mest för unga?! Och vad beror det på, solandet i solarium och oförsiktighet ute i solen. jag solar inte längre solarium av olika anledningar. Dels pga en personlig anledning som jag inte tänker ta upp här, och dels för att jag har skumma födelsemärken som jag inte har kollat upp än. Och tack vare dessa födelsemärken som under åren redan förändrats är jag rädd att det ska börja växa cancerceller i om jag solar för mycket och inte skyddar mig. Puckat tycker vissa, men jag vill inte ta risken. Cancer är inget att leka med och inget man heller ska ta för givet att man aldrig kommer att få! Därför smörjer jag in mig med spf 20 idag. Läste en veckotidning häromveckan att man ska minst ha 3 matskedar, eller va det teskedar? som man smörjt i ett jämt lager på kroppen. Och att oavsett vad man har för hudtyp så bör man ha spf 15 som lägst. Det visste inte jag iallafall! Hellst av allt så bör man sola i skuggan oxå..
Men tjejer (och killar!) - lova mig iallafall att ha spf när det här sånna här härliga dagar, ni kommer bli bruna iallafall!



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?